BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, August 13, 2014

Suatu Hari Di Hari Raya: Jelajah Syawal

Ahmad meriwayatkan daripada Abdullah bin Qais r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w banyak menziarahi kaum Ansar baik secara khusus mahupun umum. Jika ia menziarahi secara khusus ia mendatangi  seseorang di rumahnya, jika ia menziarahi secara umum ia mendatangi masjid.
(Riwayat Ahmad)

Sesuai dengan hadis junjungan Nabi Muhammad s.a.w., alhamdulillah PSS dan KRU Tuaran berjaya melaksanakan ziarah khusus ke rumah kampung keluarga angkat di Kampung Sambah, Tuaran dan Kampung Kiwoi, Tamparuli. Moga Allah redha.


31 Julai 2014
4 Syawal 1435H

“Hari Raya merupakan hari bahagia yang mana semua ahli keluarga , rakan taulan dan saudara mara yang dirindui sekian lama berkumpul dan saling bercerita soal kehidupan , bermaafan dan mengeratkan silaturahim sesama kita.
Alhamdulillah, penantian bagi mengubat rasa kerinduan yang membuak dalam dada telahlah pun terluah. Kini PSS & KRU akan berziarah Raya ke Kampung angkat, Kg Sambah..alangka gembiranya hati kami. Pada 1 ogos 2014 bersamaan 4 syawal 1435 hijirah merupakan  tarikh keramat yang tidak akan kami lupakan.
Perjalanan kami yang mengambil masa 40 minit ke destinasi dengan mengunakan jalan air serta menaiki bot yang menjadi salah satu jalan pintas bagi para penduduk kampong  ulang alik dari pekan ke kg sambah. SubahaAllah..sungguh indah panorama keindahan ciptaan Illahi. Udara yang segar dan pokok-pokok kehijauan di sepanjang perjalanan kami.
Setibanya kami di kg sambah, kami disambut dengan gembiranya oleh keluarga angkat. Sungguh, mereka telah bersedia lebih awal menanti kedatangan kami dengan pelbagai juadah. Adalah menjadi satu kemestian bagi kami, setiap rumah akan ada tazkirah samada dari tuan rumah mahupun wakil dari PSS & KRU sendiri.

Daripada “Abdullah bin ‘Amru bin al-;Ash ra. Rasulluah SAW bersabda: “sampaikan lah daripadaku walau satu ayat. (Al-Bukhari).

Walaupun kedatangan kami tidak la amat memuaskan keluarga angkat kerna bilangan kami yang tidak seperti yang dijangkakan, namun penduduk kampung  Sambah  amat bersyukur dapat bersua muka dan yang pastinya mengubat rindu yang terpendam.

Imam Ahmad dan Abu Dawud meriwayatkan dari Ali r.a katanya:
"Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: " Apabila seseorang telah menziarahi saudara seislamya, sebenarnya dia telah berjalan-jalan memetik buahan syurga sehinggalah dia duduk. Apabila dia duduk maka rahmat menaunginya. Jika di di waktu pagi maka 70, 000 malaikat berselawat ( berdoa memohon ampun ) untuknya sehingga waktu petang. Jika di waktu petang, maka 70,000 berselawat ( berdoa memohon ampun ) untuknya sehingga waktu pagi ".

 


 
 
 
  
 
 
 
 
Barakallah Kak Shella & Suami



1 Ogos 2014
5 Syawal 1435H

Dua tahun berlalu sejak perlaksanaan Program Titian Kasih 2012 di Kampung Kiwoi, perkampungan Dusun-Muslim di Tamparuli, jalannya kini sudah pun berturap. Alhamdulillah. Geng beraya kami memulakan ziarah raya bermula dari rumah Cikgu Raflee iaitu keluarga angkat Atikah kemudian ke rumah Encik Musani dan seterusnya.

Kedatangan kami sangat dialu-alukan malah sangat dinanti-nantikan oleh para keluarga angkat. Walaupun ada sesetengah anak-anak angkat yang tidak dapat beraya bersama ke rumah keluarga angkatnya namun kedatangan kami juga disambut dengan cerianya oleh keluarga-keluarga angkat.

Sepanjang ziarah raya kami isikan dengan berbual mesra dengan keluarga angkat dan sesi taaruf sesama tuan rumah memandangkan ada yang pertama kali menjejakkan kaki ke Kampung Kiwoi. Mention to Kak Nazirah, Fadilah, dan Tinih beserta geng.

Tak kurang serinya juga dengan pengisian tazkirah yang disampaikan oleh anak angkat di setiap rumah yang kami singgah. Dengan keramahan dan keterbukaan tangan menerima kami sedar tak sedar sampai ke petang kami di sana. Segala pujian buat Allah 'azza wa jalla yang memudahkan segala perjalanan kami dan kami juga berhasil menziarah 10 buah rumah keluarga angkat di Kampung Kiwoi.


Atikah dan Ummi angkatnya

Perjalanan ke rumah seterusnya dipandu oleh adik Saidatul Farhana

Ustaz Khairun juga turut serta.

Rumah keluarga angkat Kak Sofia kami dihidangkan durian! Rugi sungguh yang tak ikut. 
Rumah keluarga angkat Kak Noor seri dengan geng cilik. 

 
Ketahuilah 
Allah memelihara jalan-Nya
Agar disusuri hati yang bersih
Sarat ketaqwaan
Merindui wajah-Nya
Jua keredaan
Itulah wajah insan pejuang

 

Friday, July 11, 2014

2014: Ada apa dengan REHLAH?

Pagi yang cerah, usai program qiamullail kami mula mengorak langkah menuju ke destinasi rehlah. Jam 6 pagi muslimin yang sudah bersiap sedia lebih awal kelihatan jalan beriringan dengan ceria sekali menuju ke kaki Bukit Perahu yang terletak di Kampung Bawang, Tamparuli. Ya, muslimin akan menawan puncak Bukit Perahu. Tercapaikah hasrat mereka? Semasa taklimat dimaklum masa pendakian sekitar 30 minit hingga satu jam. Bergantung kepada keadaan cuaca sebelum mendaki. Jika hujan pendakian agak sukar sedikit. Licin.

Setelah muslimin berlalu pergi, muslimat dan muslimin (yang tidak turut pergi mendaki) pula bergerak ke tapak rehlah. Tidak jauh dari Masjid Ubidiyyah Tamparuli, di sebuah dataran berdekatan Sungai Tamparuli @ Jambatan Tamparuli. Pemandangan indah berlatarbelakangkan Bukit Perahu ditemani udara pagi yang nyaman.

Sepanjang rehlah pelbagai aktiviti santai dilaksanakan. Tidak lain dan bukan untuk memantapkan lagi ukhuwah dikalangan ahli PSST, KRUT dan semua yang terlibat. Sungguh, gerakerja penting. Namun, sekali sekali-sekala ukhuwah perlu disegarkan, minda perlu direhatkan. Pandanglah alam, renungi dan rasakan kehebatan Maha Pencipta.

Sedang asyik bermain, kumpulan pendaki telah hampir sampai mendekati kumpulan kami. Ya, mereka telah berjaya! TAHNIAH!!! 

Mari kita dengar apa cerita mereka.

"Dari puncak Bukit perahu kami disajikan dengan pemandangan yang cantik dan indah. Dapat melihat pekan Tamparuli dan Tuaran."

Lokasi rehlah berlatarbelakangkan Bukit Perahu

Game 1 : Strategi itu penting

Ikat jangan tak ikat (^_^)

Sedia...1...2....3...prrrriiiiiitttt!!

mari tengok sapa yang sampai dulu..

jalan macam ketam pun ada...(^_^)

Setelah bersusah payah dan terus berusaha,
 akhirnya kumpulan ni sampai dulu ke garisan penamat. Tahniah!!

Game 2 : Juga memerlukan kebijaksanaan menyusun strategi

Sedia untuk membaling

dan ni pula sedia untuk menyambut..

Game 3 : Seliparmu seliparku jua..(mantapkan taaruf & ukhuwwah)
 
Mari2 pilih selipar...

Mcm cantik ja..(^_^)

Mcm comel ja..(^_^)

 

 



Masa Rehlah pun ada usrah??
 
Ucapan perasmian & penutupan Rehlah 2014 oleh pengarah program.
Tahniah kepada semua yang turut serta menjayakan Rehlah kali ni (^_^)
 
 
 
 
 
 

Sunday, June 29, 2014

'Refresh' Qiamullail Jun 2014

Senja 21 Jun semakin ke penghujung. AJK pendaftaran Qiamullail setia menanti kehadiran tetamu rumah Allah. Masjid Ubudiyyah, Tamparuli kekal menjadi pilihan tempat berhimpun bulanan ahli PSS dan KRUT kali ini.

Ya, kali ini para peserta berkesempatan menadah ilmu persediaan menyambut bulan Ramadan agar Ramadan kali ini lebih bermakna daripada Ramadan sebelumnya.

Firman Allah Ta’ala :


Maksudnya : “ Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa ”.
(Surah Al-Baqarah Ayat 183)

Kini para peserta dan kita semua telah berada pada hari kedua Ramadan 1435H. Bagaimana dengan puasa kita?

Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin, mengklasifikasikan tahap puasa kepada tiga iaitu puasa umum, puasa khusus dan puasa khusus yang lebih khusus.

Adapun puasa umum adalah tahap yang paling rendah, iaitu setakat menahan daripada makan, minum dan syahwat. Ia dianggap sebagai puasa orang awam.

Puasa khusus pula meliputi menahan daripada makan, minum dan syahwat di samping memelihara seluruh anggota tubuh daripada perbuatan maksiat. Puasa tahap kedua ini adalah puasa orang soleh.

Manakala puasa khusus yang lebih khusus adalah puasa hati daripada segala kehendak hina dan fikiran duniawi serta tidak memikirkan apa-apa selain Allah SWT. Puasa tahap ini adalah puasa para Nabi, shiddiqin dan muqarrabin.

Imam al-Ghazali menggariskan enam perkara untuk mencapai kesempurnaan puasa tahap kedua.

Pertama, menahan pandangan dari segala perkara yang dicela dan makruh serta apa jua yang mengganggu dan melalaikan daripada mengingat Allah SWT;

Kedua, memelihara lidah daripada perkataan sia-sia, dusta, mengumpat dan perkataan keji;

Ketiga, mengawal telinga daripada mendengar kata-kata yang tidak baik;

Keempat, mengawal anggota tubuh yang lain daripada perbuatan dosa seperti mengawal tangan dan kaki daripada berbuat maksiat dan mungkar, menahan perut daripada memakan yang haram;

Kelima, tidak melampau sewaktu berbuka sehingga perut penuh; dan

Keenam, hati sentiasa diliputi cemas (khauf) dan pengharapan (raja') kerana tidak diketahui sama ada puasa diterima Allah SWT atau sebaliknya.

Jom kita hayati lirik nasyid berikut;

            Ramadhan Dua Zaman
Ramadhan satu nasib tak serupa
Peluangnya sama natijah berbeza
Ramadhan mereka gemilang cemerlang
Mukmin berasa di awal zaman
Ramadhan kami malang terbuang
Muslim berdosa di akhir zaman
Mereka gembira kerana kedatanganmu
Kami gembira dengan pemergianmu
Malam mereka meriah disimbah nur al-Qur’an
Tapi malam kami muram berkabung dengkur
 
Mereka berlumba mengejar ma’rifat
Tapi kami lesu diburu nafsu
Hati mereka bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa
Takbir mereka takbir kemenangan
Hadiah mujahadah sebulan Ramadhan
Takbir kami lesu tak bermaya
Tanda kalah lemah tak bermaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga
Dari meja pendaftaran: Siap siaga...

Geng karas SMKSN dah sampai...

Berkongsi pengalaman bersama Ustaz Abd Rahman 

Syukran Jazilan

Giliran Ustaz Khairun pulak...iman, takwa, ikhlas

Tanpa membuang masa dijemput Ustaz Zaid untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk 'IA DATANG LAGI.......'

Sukanya dia mendengar ceramah Ustaz Zaid...

Catat & save

Syukran jazilan ustaz


Kita makan dulu!!!

Terima kasih IBU...

Musim mangga, makan mangga

Post mortem..semua berjalan lancar (^......^)

Idea...idea...idea...bagaimana program rehlah esok, qiam bulan depan, KRC?

Timb Pengarah: Barisan hadapan

"Sibuk nampak tuan pengarah..."


P/s: Bersambung.......REHLAH