Tuesday, December 27, 2011

Mari Bersilaturrahim di Kg Kiwoi!!


Assalamualaikum w.b.t
Sahabat-sahabat yang dikasihi,InsyaAllah Program Titian Kasih(anak angkat)
anjuran PSS&KRU Tuaran bagi tahun 2011 akan diadakan seperti berikut :


Tarikh : 30-31 Disember 2011 (Jumaat-Sabtu)
Tempat  : Kg Kiwoi,Tamparuli
Masa : 2.30pm(30dis) hingga 12.30pm(31dis)



Semoga segalanya berjalan lancar. Mohon doa sahabat-sahabat sekalian. Wahai Tuhan yang Maha Membolak-balikkan hati,tetapkanlah hati kami dalam melakukan ketaatan kepadaMu dan dalam agamaMu.Ya Allah,permudahkanlah urusan kami dunia dan akhirat!

Sunday, December 25, 2011

Islamic Summer Camp G.5 '11

16-18hb Disember 2011

“Kakak tau ka jalan ke tapak program tu?” Tanya Sarah kepada kak Rohana.
“Akak pun belum pernah pergi lagi tempat tu, tapi ada juga tengok kat Page ISC lalu. Takpa, kita ikut ja signboard lagipun mereka kata ada banner juga.

Perjalanan kali pertama kami ke destinasi yang menempatkan kami selama 3 hari 2 malam iaitu di KK Advanture Park, Papar. Perkataan ‘Advanture Park’ itu membuatkan semangat kami lebih berkobar-kobar untuk sampai ke tapak program. KRU Tuaran telah menghantar ahlinya seramai 16 orang peserta dan 9 orang AJK yang bersiap sedia membantu disebalik tabir perjalanan program.

Remaja Hari Ini, Pemimpin Hari Esok!!!
Angin pantai yang menyapa kehadiran kami membuatkan hati menjadi tenang disamping melihat keindahan pantai yang terhampar saujana mata memandang sambil bertasbih memuji kebesaran Rabbul Alamin . Selasai solat Jumaat di masjid kampung, sesi taaruf yang ditunggu-tunggu peserta dijalankan bagi menghilangkan rasa kekok peserta. Antara kawasan yang terlibat dalam penyertaan program tahun ini ialah dari Kota Kinabalu, Tuaran, Beaufort, dan Sipitang. Selalunya, peserta akan membawa nama sekolah atau kawasan masing-masing tetapi dalam kem ini, peserta membawa satu nama di bawah Islam atas suatu misi yang amat besar dan berpanjangan iaitu, ‘Daie dan Dakwah’. 


Penerapan kepimpinan dalam diri bukanlah tugas yang senang, namun itu bukanlah perkara yang mustahil. Justeru, modul-modul dan kuliah-kuliah dasar yang mengisi ISC ini memenuhi keperluan seseorang pemimpin. Semoga peserta-peserta memahami kepentingan untuk menjadi seorang pemimpin dan istiqamah mempraktikkan apa yang telah dipelajari dari kem apabila pulang ke kawasan masing-masing. Ini kerana setiap daripada kita adalah pemimpin, paling tidak pun kita adalah pemimpin bagi diri kita sendiri dan tugas bagi seorang pemimpin adalah amar ma'ruf nahi munkar (menyeruh kepada kebaikan, mencegah kemungkaran).



Alhamdulillah dan tahniah kepada peserta-peserta yang berjaya mengikuti kem ini dari mula hingga akhir. Semoga segala ilmu dan pengalaman selama 3 hari 2 malam yang dikongsikan kepada peserta-peserta dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian serta menjadi batu lonjatan untuk mencorak perubahan dalam kehidupan. Tahniah juga kepada AJK-AJK dan Fasilitator-fasilitator yang terlibat dalam menyempurnakan program ini. Segala usaha dan tenaga yang dikorbankan untuk program Islam pasti mendapat ganjaran pahala di sisi Allah.


Jika ada umur yang panjang dan dimurahkan rezeki, insyaAllah bertemu lagi di ISC G.6 pada tahun hadapan.

Wednesday, December 21, 2011

PERUBAHAN TEMPAT QIYAMULLAIL DISEMBER DAN JELAJAH DAKWAH

Assalamualaikum



Sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah, insyaAllah Qiamullail Bulan Disember & Jelajah Dakwah

anjuran KRU Cawangan Tuaran tiba lagi seperti yang tertera di bawah :
 
Tarikh : 22-23 Disember 2011 (Khamis-Jumaat)

Tempat : Masjid Muttaqin, Kg. Indai, Tuaran
          

Masa : 5.00 pm (Khamis)-10.00 am (Jumaat)

Yuran : RM1 seorang

Keterangan lanjut,hubungi : Saudari Siti Sarah-0198950456
Bersama kita mengimarahkan rumah Allah.
Jangan Lepaskan Peluang Keemasan ini!!!

Sunday, November 13, 2011

Qiamullail November PSS & KRU Tuaran

12-13 November 2011

Hari ini 14 November, SPM bermula. Selamat menduduki SPM buat sahabat-sahabat KRU. Fokus jangan tak fokus. Teruskan usaha dan berdoa. Kami sentiasa mendoakan kejayaan kalian. Sebelum slot ceramah qiamullail kali ini bermula solat hajat khas buat sahabat-sahabat KRU yang menduduki SPM dan STPM tahun ini telah dilaksanakan. 

Lebih kurang dua minggu lagi kita akan melangkah ke tahun baru hijrah. Justeru, pihak penganjur telah memilih 'Hijrah dan Muhasabah' sebagai topik ceramah.

Lewat malam usai ceramah, ahli mesyuarat telah memutuskan tarikh qiamullail bulan depan pada 22-23 Disember 2011 (Khamis - Jumaat). Bukan hujung minggu. Cadangan tempat di Surau Kg. Bolong Lama ( bergantung kepada kesediaan penerimaan pihak kampung). Sebarang perubahan akan dimaklumkan melalui blog ini. 

LDK pagi membicarakan 'Ada Apa dengan Orang Muda???'

Hadith 1:
Diriwayatkan oleh At-Tirmizi dan Muslim daripada Amru Bin Maimun RA, bahawa Rasulullah saw berkata kepada seorang lelaki yang bermaksud;
“Rebutlah peluang lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain, iaitu masa muda engkau sebelum masa tua, masa sihat engkau sebelum engkau dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum engkau jatuh papa, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk dan masa hidup engkau sebelum datang saat kematian.

Hadith 2:
Rasulullah SAW bersabda: Sekali-kali tidak akan berganjak kedua kaki seorang hamba (manusia) pada Hari Kiamat nanti sehingga kepadanya ditanya tentang empat perkara:
  1. Tentang umurnya kemana dia habiskan
  2. Tentang masa mudanya kemana dia pergunakan
  3. Tentang hartanya dari mana dia perolehi dan kemana ia belanjakan
  4. Tentang ilmunya apakah yang dia amalkan. 
(Hadis Riwayat Al-Bazzar dan Al-Tabarany dengan sanad sahih)
 
Hadith 3:
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naunganNya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah: pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredhaan Allah, orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: "Aku takut kepada Allah!", orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.." (HR Abu Daud dan Ibnu Majah)

Serentak dengan qiamullail KRUT buat julung kalinya berlangsung KRIS Beaufort 11-13 November 2011. Sayap KRU semakin melebar dengan tertubuhnya KRU Beaufort. Tahniah kepada  AJK pelaksana dan peserta KRIS Beaufort.

TAHNIAH!!! (^_^)

Monday, November 7, 2011

Qiamullail Oktober PSS & KRU Tuaran


Alhamdulillah,Qiamullail bulan Oktober Kelab Remaja Ukhuwwah (KRU) Cawangan Tuaran telah berjaya dilaksanakan pada 29 hingga 30 Oktober lalu. Masjid An-Nur menjadi saksi terlaksananya Qiamullail KRU Tuaran selama 4 tahun berturut-turut sehingga kini. Dengan bertemakan "Remaja & Pengorbanan" yang telah disampaikan oleh Ustaz Abdul Mohsin, seorang pendidik dari SK Mengkabong, Tuaran. Berkongsi kisah pengorbanan  Nabi terdahulu dan para sahabat dalam menyebarkan syariat Islam dengan penyampaian yang santai dan mudah difahami membuatkan peserta-peserta yang hadir (KRU Cilik terutamanya) bersemangat mendengar sehingga selesai.

Seusai agenda terakhir (bacaan Al-Mulk) malam itu, Usrah Muslimin dilaksanakan. Hanya sempat memenuhi rukun Usrah pertama iaitu Taaruf,s edikit sebanyak dapat mengenali dan melihat kesungguhan mereka yang selama ini terlepas pandang. Benarlah kata pepatah "Tak kenal,maka tak cinta". Syukur di atas pertemuan malam itu. Tidak habis setakat di situ, Usrah disambung keesokkan harinya. Cuba memperkenalkan Usrah kepada mereka dengan modul yang dicopy paste dari program yang disertai sebelum ini. Cukup santai dan menyeronokkan. Membina ukhuwwah dengan air Teh yang sedap:) pahit dan manis harus dikongsi bersama! Itu yang penting dalam berjamaah.

Riadahnya turut diisi dengan mananam bibit-bibit ukhuwwah. Dari mana pun asal keturunan, sekolah, bangsa, dan status keluarga, semuanya dinilai berdasarkan TAKWA kepada Allah semata-mata. Hanya ISLAM yang mampu membawa kebahagiaan dunia dan akhirat.

Semoga bibit ukhuwwah yang ditaman pada kali ini mampu dibajai dan disiram pada Qiamullail dan program-program akan datang. Apa yang penting, istiqamah datang Qiam. Kita berjumpa pada Qiamullail PSS & KRU Tuaran yang akan datang pada 12-13 November, InsyaAllah...(^_^)

Di kesempatan ini juga,PSS & KRU Tuaran ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA
kepada seluruh umat Islam. Semoga kita sama-sama menghayati peristiwa yang terkandung di sebalik perayaan ini. Sesungguhnya REDHA Allah jugalah yang kita harapkan!
p/s : Maaf diatas kelewatan... hampir terkorban :)

Monday, October 17, 2011

Qiamullail Bulan Lepas


Hari ni 18 Oktober. 

Sebulan dah dari tarikh qiamullail bulan sudah 17-18 September. 

Cepatnya masa berlalu. 

Cuba ingat balik ni apa yang berlaku masa qiam tu. 

Fokus, pejam mata. 

Ingat dah. 

Ceramah malam tu disampaikan oleh ustaz saifuddin berkisar topik Persediaan Menghadapi Peperiksaan. Rasanya semua dah dihadam dan diaplikasikan oleh ahli-ahli KRU yang menduduki SRU dan PMR baru-baru ni. Semestinya sekarang ni diguna pakai pula oleh ahli-ahli KRU lain yang sedang bertungkus-lumus memuntahkan semua input yang tersimpan dalam otak menjadi output yang selari dengan kehendak soalan peperiksaan akhir tahun dan EXCEL. Bulan depan pula SPM dan STPM akan bermula. SELAMAT MENGGAPAI KECEMERLANGAN BUAT SEMUA!!!

Dan lagi, masa tu ada buat jamuan raya PSS dan KRU Tuaran sedikit. Santai. Best.

 Pesanan berharga daripada Pengerusi PSS Tuaran

 Persembahan nasyid. Adhoc, boleh tahan jugak.

 Mee kari. Sedap. Alhamdulillah.

 Rezeki kuih raya yang masih ada.




Jangan lupa temu janji qiamullail kita 29-30 Oktober 2011.


Thursday, October 6, 2011

Nilai Segulung Tikar Getah..

sumber: http://yuyushira.blogspot.com/

Hanya dengan sekecil-kecil perkara, kegembiraan dapat anda sebarkan kepada orang lain. Hatta hanya dengan sekuntum senyuman mahupun sepatah salam.

Hidup bermasyarakat lapang-lapangkan berkongsi rasa gembira agar ikatan yang dibina bertambah utuh. Bahkan menjadi sunnah Rasulullah untuk menggembirakan hati orang lain meskipun cuma seorang kanak-kanak.

Pada asalnya niat sekadar mahu menziarahi rumah senior PSS di Tuaran, secara tidak langsung bertukar menjadi misi menghulurkan bantuan ke rumah jiran sekampung. Merentasi jambatan, jalan-jalan kecil berlubang, batas-batas sawah padi, pagar-pagar buluh dan dawai-dawai besi berduri, akhirnya team PSS dan KRU selamat tiba ke tempat yang dituju, sebuah pondok kecil.

Sebarkan gembira ke seluruh pelusuk dunia.

Ada apa pada segulung tikar getah?

Di sebuah pondok kecil berdinding dan berlantai papan rapuh. Menjadi tempat sepasang suami isteri dan 4 orang anak kecil berlindung dan berpijak. Hanya segulung tikar getah setakat ini yang mampu disumbangkan menjadi alas duduk, makan, bermain, belajar dan tidur kepada keluarga ini. Orang dikota sibuk-sibuk menambah barangan yang tidak berkecukupan. Rupanya yang dibendang hanya mampu menambah rasa syukur setiap hari dalam meneruskan kehidupan.

"Jangan sesekali kamu memperkecilkan kebajikan sesekalipun ketika kamu mencurahkan air sehingga habis dari bekasmu ke bekas orang lain yang meminta air dan ketika kamu bercakap dengan saudaramu dengan menunjukkan muka yang manis kepadanya"
(Direkodkan oleh Tabrani)


Si Kecil Ika gembira memikul tikar getah


Sesi berkenal-kenalan


Khidmat memasang tikar getah

"Sesiapa yang membantu memenuhi keperluan saudaranya, Allah akan membantu memenuhi keperluannya dan sesiapa yang membantu melepaskan kesusahan Muslim, Allah akan membantu melepaskan kesusahannya pada hari kiamat."
(Direkodkan oleh Bukhari)

alhamdulillah, sekadar yang mampu

Misi mencari jalan pulang

Semoga post ini dapat melahirkan rasa senang kepada para pembaca untuk menyebarkan 'kegembiraan' kepada insan-insan yang sangat memerlukan. Insya-Allah akan dipantulkan kegembiraan yang berganda-ganda buat anda semula.

Selamat beramal!
P/S : Terima kasih Kak Yuyu & adik sudi meluangkan masa menyertai misi kami meskipun jauh di sudut hati dapat kami rasakan ada hasrat yang terpaksa dipendam. Maaf dipinta.
 

Monday, October 3, 2011

Selamat Berjaya Calon-Calon PMR 2011.

Setelah sekian lama memerah otak memuatkan segala input semampat-mampatnya ke dalam minda dan jiwa, kini tiba masanya untuk adik-adik yang bakal menduduki peperiksaan PMR mengeluarkan segala output sepanjang tiga tahun pembelajaran di sekolah menengah.
Selamat berjaya diucapkan kepada adik-adik yang mengambil PMR pada tahun ini dan tahun-tahun akan datang. Semoga kejayaan menjadi milik adik-adik.

DOA-DOA MENGHADAPI PEPERIKSAAN

Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu menelaah matapelajaran:
(Dibaca bebelum mengulangkaji pelajaran)


(Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin,wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin)

Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul
serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu,juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"

Doa sebelum masuk kelas/dewan peperiksaan:


(Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa)

Maksudnya: Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu)

Doa sewaktu lupa semasa menjawab soalan:


(Subhaana man laa ya naa mu wa laa yas huu, Allahumma zakkirnii maa nasiit) 3 kali

Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai, Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa.

Doa memohon kejayaan cemerlang:
(Dibaca sebelum tidur setiap hari sehinggalah keputusan peperiksaan diumumkan.)

 

(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadha wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da'wan nasra alaal a'daa')

Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan, tempat para syuhada'dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh. 




Thursday, September 29, 2011

Kenangan Raya PSS & KRU Pusat

Ribuan kemaafan kepada yang tidak sempat menjamah juadah. Jua maaf buat juadahnya yang tidak sempat dihidang. ( ^-^ )


Lepas tu, sambung beraya di rumah abang Amin, mau jugak merasa juadah KK.....


Aik beraya di mana pulak ni??????
"Ceria selepas keletihan"