Monday, March 21, 2011

Kem Motivasi Pelajar Islam SMK Tenghilan,Tuaran

Alhamdulillah, setinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah kerana dengan izinNya jua Kem Motivasi Pelajar Islam berjaya dilaksanakan  pada 11-13 Mac 2011 yang lalu. Program yang diadakan di SMK Tenghilan ini mengumpulkan lebih kurang 170 orang peserta terdiri daripada pelajar tingkatan 1 hingga 5  dan beberapa orang pelajar daripada SM St. James. Objektif utama program ini adalah untuk meningkatkan Akademik pelajar muslim dan dalam masa yang sama menyuburkan Islam dalam diri. Besar harapan pihak sekolah terhadap program ini. Sebesar harapan kami untuk memakmurkan Islam di sekolah tersebut.


Ketibaan kami(muslimat) petang Jumaat itu disambut dengan hujan renyai-renyai. Hujan rahmat barangkali. Seusai menempatkan barang-barang dibilik yang disediakan,kami berlegar-legar disekitar sekolah. Banyak perubahan yang berlaku,terutamanya  bangunan bilik darjah dan bilik guru. Kalau yang first time datang mungkin menyangka itu adalah sekolah baru. Tapi tidak bagi kami. Kedatangan yang kedua kali ini,iaitu selepas program yang pertama pada tahun 2009 menuntut kami bersedia fizikal dan mental sepenuhnya. Kerana apa? kerana pesertanya disini  hero-hero belaka,lain dari yang lain. Itu antara jawapan daripada sahabat-sahabat yang pernah berprogram disini. Azan Asar berkumandang,kami terus bersiap-siap untuk berjamaah bersama peserta.

Walaupun muslimin tiba agak lewat sedikit,namun program tetap dimulakan mengikut tentatif yang disediakan.Apa yang diperkatakan,benar itulah yang kami alami. Pesertanya agak hyperactive dan luar dari  yang biasa. Pelbagai ragam, karenah dan tabiat. Tapi itu tidak sesekali melemahkan semangant kami apatah lagi berubah hati terhadap mereka. Inilah yang dinamakan tarbiyah. Medan sebenar dalam berdakwah. Itulah yang  awal-awal dipesan dan diperingatkan kepada kami sebagai fasi.

Antara slot dan aktiviti yang dilaksanakan adalah Kuliah Dasar(KD),Latihan Dalam Kumpulan(LDK),Riadah,tadarus,slot Bersama Pelajar Cemerlang,Forum(antara cita-cita dan cinta),Slot Penghayatan dan Slot Pengenalan KRU. Program selama 3 hari 2 malam ini cuba mengajak dan menyedarkan  peserta untuk menjadi seorang pelajar dan remaja muslim yang cemerlang didunia dan akhirat . Semoga segala usaha dan penat lelah para AJK,fasi dan pihak sekolah mendapat ganjaran disisi Allah. Dan semoga usaha kita tidak hanya setakat disini  untuk melihat Islam makmur di bumi SMK Tenghilan ini khususnya. Apa yang penting adalah USAHA,dan bukan HASIL. Sebab itulah yang utama disisi Allah. Semoga kita dipertemukan lagi di program akan datang,InsyaAllah.



Abg Ekhwan bertungkus-lumus menyampaikan ilmu


Mana Imamnya ni??


Medan Tarbiyyah buat Fasi


Penginapan peserta Muslimat


Ni laungkan Azan atau menyanyi??


Slot Bersama Pelajar Cemerlang -Kak Haslina & Masrina


Kuliah Maghrib-Saya Remaja Soleh


Slot yang ditunggu-tunggu-Malam Penghayatan oleh Abg Amin


Ucapan wakil peserta
Ucapan perasmian


Tahniah!! Peserta Terbaik Muslimin


Peserta Terbaik Muslimat-semoga Hidayah menjadi milikmu(^_^)


Tahniah!! dipilih sebagai Kumpulan Terbaik


Penyampaian cenderahati kepada Perasmi



Sesi Lambaian Ukhuwwah


"Jangan sedih2, InsyaAllah kami datang lagi"-Abg Kholish


SMK TENGHILAN-Tunggu kedatangan kami bulan April ni!!






No comments: