Sunday, February 8, 2015

Qiamullail Januari & Program Menyeru Muslimin

24-25hb Januari 2015

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat illahi atas pinjaman masa dan kudrat dalam menempuhi sesi 2014 dengan cemerlang. Menyusul Qiamullail dan program Menyeru Muslimin PSS dan KRU Tuaran adalah program pembukaan tirai bagi tahun 2015. Alhamdulillah. Masjid Ubudiyyah, Tamparuli, adalah pilihan utama bagi program Menyeru Muslimin.

Program dimulakan dengan sesi pendaftaran peserta seawal jam 5.00 petang. Qiamullail pertama pada tahun ini menampilkan Taiko-Taiko yang baru dan hebat sebagai moderator Qiamullail kali ini. Hati berbunga-bunga kegembiraan di atas kehadiran mereka yang sudi membantu dalam melaksanakan program ini. Terharu.

Program Qiamullail dimulakan dengan solat maghrib berjemaah, kuliah Maghrib yang disampaikan oleh Ustaz Razlie, dari SRI Al-Hafidz, Tuaran, dan solat Isyak berjemaah. Selesai solat, para peserta diarahkan untuk turun ke tingkat bawah masjid untuk makan malam. Usai makan malam, para peserta dijamukan lagi dengan santapan rohani dalam slot ceramah bertajuk “Muslim 24 hours” yang disampaikan oleh ustaz Zaid dari SMK Taman Ria, Tuaran.

Agenda mesyuarat AJK Qiamullail yang dibincangkan seusai bacaan surah Al-Mulk ialah perjalanan program Menyeru Muslimin untuk keesokannya dan sesi taaruf bersama taiko-taiko muslimin yang bakal bergerak bersama PSS Tuaran.

Sekitar jam 4.00 pagi Ahad, Qiamullail dimulakan dan diteruskan dengan solat Subuh berjemaah. Seusai bacaan Al-Ma’thurat, Abang Norfarizan, Pengerusi KRUT sesi 2014/2015 mengetuai acara Menyeru Muslimin pagi ini. Peserta muslimat pula beriadah dengan diketuai Kak Sofia. Sekitar jam 8.00 pagi, sarapan dan gotong-royang dijalankan. Seterusnya mesyuarat bagi menentukan tarikh dan tempat program Qiamullail akan datang.

Program Qiamullail untuk bulan yang seterusnya bakal diadakan pada tanggal 21-22 Februari 2015, bertempat di Masjid An-Nur, Tuaran. Walau bagaimana pun, tempat Qiamullail Akan datang masih dalam perbincangan. Maklumat tepat berkenaan tempat akan dimaklumkan kemudian.

Mari sama-sama saksikan sedutan Qiamullail Januari dan Program Menyeru Muslimin.

Mc kuliah Maghrib: Abang Noorfarizan

Kuliah Maghrib: Ust. Razlie "Apa Ertinya Saya Menganut Islam Dari Sudut Akidah"

Mesyuarat postmertem dan agenda keesokkannya

Sedikit Taujihad disampaikan oleh Ust. Azizi

Program Menyeru Muslimin yang diketuai Abang Noorfarizan

menjejaki Bukit Perahu

Pakai kain pelikat pun boleh sampai ke puncak bukit...:-)

Riadah bersama Kak Sofia



Mesyuarat Qiam akan datang dan majlis penutupan

Ucapan Pengarah Program Qiamullail kali ini

Doa wehdah



Siapakah ‘mereka’ yang dimaksudkan? Kalau nak tahu, kenalah hadir ke program PSST dan KRUTJ Tinggi harapan kami terhadap ‘mereka’ agar thabat dan istiqamah bersama kami dalam menggerakkan kerja dakwah ini supaya dapat melahirkan lagi pelapis-pelapis yang hebat seperti ‘mereka’ dalam kalangan adik-adik KRU muslimin, khususnya.


No comments: