Monday, May 16, 2011

Kem Motivasi Tingkatan 6

Alhamdulillah,syukur yang tidak terhingga dipanjatkan kehadrat Allah kerana dengan izinNya jua PSS dapat melaksanakan Kem Motivasi Tingkatan 6 di SMK Usukan,Kota Belud pada minggu yang lalu.Program yang bermula pada 6 dan berakhir pada 8 Mei ini menyajikan pengisian yang hampir sama pada Kem Motivasi di SMK Tenghilan lewat  April lalu.
Penguat rohani seperti Qiamullail,Kuliah Maghrib dan Solat berjamaah menjadi kewajiban peserta sepanjang kem.Tidak ketinggalan Kuliah Dasar,Latihan Dalam Kumpulan,Pembentangan Kumpulan,Slot Bersama Pelajar Cemerlang dan Slot Penghayatan  turut diketengahkan selama 3 hari 2 malam berkampung di bumi SMK Usukan ini.
Menariknya,kesemua peserta merupakan pelajar Tingkatan 6 yang bakal menduduki STPM tahun ini.Justeru,ia lebih memudahkan para Fasilitator mendekati setiap peserta.Dengan jumlah tenaga kerja seramai 11 orang,PSS cuba membuat sedikit kelainan pada kem kali ini.Slot Penghayatan berjaya membuka minda para guru untuk menyelami jiwa dan latar hidup peserta.
Tertarik dengan ungkapan “USUKAN Pun Boleh Bah!” PSS menguji ketahanan  fizikal peserta dengan  aktiviti Amazing Race.Sebanyak 5 checkpoint  disediakan dengan modul yang jarang-jarang dibuat.Berbekalkan 4 ungkapan keramat di atas,Alhamdulillah kesemua kumpulan berjaya melepasi kelima-lima checkpoint.Seusai solat Maghrib, Slot Pengenalan KRU dibentangkan sehingga azan Isyak.Meskipun dalam kepenatan,peserta masih mampu mendengar hatta ada yang tertanya-tanya “Macam mana mau jadi ahli KRU?,””Kalau jadi ahli mesti bertudung labu ka?” Persoalan yang diajukan cuba dijawab dengan sebaiknya.

......................................................................

Moga-moga diri diberi kekuatan untuk berubah.Yang penting niat dan kemahuan yang tinggi ada.InsyaAllah segalanya akan dipermudahkan Allah~begitu yang diungkapan oleh seorang Murabbi yang dikagumi.

Syukran kepada semua yang menjayakan kem ini.Kepada sahabat peserta dan sahabat KRU,semoga berjaya mengharungi STPM pada November ini.Persiapkan diri menuju medan tempur dengan kelengkapan yang secukupnya.Buktikan diri anda juga boleh.





Kad-kad yang terselamat  ^ _ ^

Apa perasaan adik-adik peserta tika melihat kad itu dimusnahkan setelah bersusah-payah menyiapkannya khas buat abang & kakak fasi tersayang?

Simbolik kepada apa perasan guru / ibu bapa adik-adik tika melihat adik-adik tidak menghargai jerih-perih mereka mendidik adik-adik?


p/s: Demi masa,sesungguhnya manusia itu berada didalam kerugian kecuali orang-yang beriman dan beramal soleh.Pesan-memesan kepada kebenaran,dan pesan-memesan dengan kesabaran.
Surah Al-Asr:1-3


No comments: