Thursday, May 5, 2011

Renungkan

Sebelum program:

Suara telefon bimbit beralun.

“Maaf mengganggu. Betulkah ada program esok dengan Ilham?” Kedengaran suara seorang wanita dari corong telefon bimbit.

“Ya ada.” Jawab saya ringkas.

“O saya takut dia main-main dan ambil kesempatan pergi berjalan-jalan bah. Program apa tu” Tanya makcik kepada ilham lagi.

“Ada ceramah agama. Boleh bah Ilham datang tu kan?”  Suara dilunakkan  sedikit mengharap kerana sebelum ni Ilham memaklumkan makcik dia seorang yang tegas.

“Boleh bah.”  Sahut makcik Ilham yang berfahaman kristian selaku penjaga Ilham.


Semasa program:

“Kak, saya kena balik sebelum jam 4.30 petang sebab makcik saya sekeluarga mahu pergi gereja petang ni. Saya tidak ada kunci. Nanti tidak boleh masuk rumah pulak.” Luah Ilham awal pagi sebelum program bermula.

“Bah nanti kita atur supaya Ilham boleh balik awal.” Saya cuba memberi harapan untuk menghilangkan kerisauan Ilham.
-------------------------------

“Jam berapa habis program.” Tanya makcik Ilham melalui panggilan telepon kira-kira jam 1 petang.

“Kalau ikut tentatif jam 4.30 petang.” Ringkas.

“Bolehkah Ilham balik awal sikit? Sebab kami mahu pergi gereja. Takut dia tidak dapat masuk rumah pulak.” Soal makcik Ilham lagi.

“Ya ada Ilham bagitahu tadi. Boleh, insya-Allah nanti saya usahakan supaya Ilham boleh balik awal.” Jawab saya sambil kepala mencatur perjalanan baki masa program kerana petang itu ada slot yang sangat penting.


Beberapa hari selepas program:

“Bila lagi ada program dengan dorang Ilham?” Sapa makcik Ilham ketika kami berselisih di anak tangga.

“O sekarang ni tidak ada, lepas peperiksaan baru ada. Mahu bagi meraka bagi tumpuan dengan peperiksaan dulu.” Sahut saya dengan sedikit kaget.

“O bah lepas peperiksaanlah.” Pintasnya sambil tersenyum. 

Cukup melegahkan. 

No comments: