Monday, January 9, 2012

SELAMAT TINGGAL 2011

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran." (Al 'Asr 103: 1-3)

Masa terus bergerak pergi meninggalkan kita. Tidak pernah menunggu kita. Tahun 2011 telah pun beberapa hari meninggalkan kita dengan warna-warni tersendiri. Jika diimbas semula terlalu banyak nikmat kurniaan Allah buat kita  dari awal tahun hinggalah akhir tahun. Tidak terhitung. Nikmat iman, nikmat Islam, nikmat rezeki, nikmat ukhuwah. Alhamdulillah. Firman Allah,
{لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِيْ لَشَدِيْدٌ}
"Sesungguhnya jika kalian bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepada kalian, dan jika kalian mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (QS. Ibrahim [14]: 7)

Detik-detik terakhir 2011 menyimpan memori kenangan manis buat kita semua. Tarikh 11 Disember 2011 menjadi saksi program anak angkat bukan sekadar merapatkan tali persaudaraan anak angkat dengan keluarga angkat tapi juga penghubung silaturrahim antara keluarga kandung anak angkat dengan keluarga angkat. Kunjungan keluarga kandung anak angkat diterima dengan hati terbuka oleh keluarga angkat.

Sementara penyertaan ISC pada 16-18 Disember 2011 dari KRU Tuaran menampilkan barisan anak-anak muda yang mantap dan bersemangat waja. Bergabung dengan anak-anak muda dari Kota Kinabalu, Sipitang dan Beaufort yang juga hebat-hebat belaka. Bangkitlah mujahid bangkitlah. DAKWAH ITU CINTA.


Selain itu, Qiamullail Bulanan KRU Tuaran bagi bulan Disember buat julung kali berjaya keluar dari kepompong, terbang bertapak di Masjid Kg. Indai, Tuaran pada 22-23 Disember 2011. Sekaligus dengan pelaksanaan Program Jelajah Dakwah. Praktikal ilmu yang dikutip sepanjang ISC. Di sini jugalah kita disatukan semula setelah berjauhan dan dihambat kesibukan.

Akhirnya, menjelang 30-31 Disember 2011 Program Kg. Angkat ke-3 menjadi program penutup tirai PSS dan KRU Tuaran bagi tahun 2011. 1 Tahun 1 Kg. Angkat. Jika 2 kampung sebelum ini perkampungan Bajau “Mangan Nyak Mangn Asal Do Kurung-kurung”, kini menembusi perkampung Dusun pula iaitu Kg. Kiwoi, Tamparuli. Mahu tidak mahu kena tahu juga memboros Dusun, akori-kori pun jadilah. Menariknya kali ini, ada adik KRU cilik (KRU Tunas) turut menjadi peserta/anak angkat. Syabas! Walau hanya dua hari, cukup bermakna. Tahun depan? Ada desas-desus mahu buat di perkampungan Bugis. Agakariba orang Bugis? Di mana perkampungan Bugis di Tuaran?

‘Wahai manusia! Sungguh, kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti’. (QS al-Hujurat [49]: 13).









 Ceramah : Muhasabah 

 Kuliah Maghrib

 Persembahan nasyid


 Peserta termuda, 10 tahun, bakal pewaris sarah, AJK jualan.



Dakwah Ini Cinta (^ _ ^)

Rasulullah SAW bersabda : “Cintailah siapa yang ada di bumi supaya kamu akan dicintai oleh makhluk yang berada di langit “ (Riwayat Tabrani)

No comments: