Wednesday, March 13, 2013

Ibu & Ayah


Program hujung minggu lepas ditunda.

Ini satu peluang. Peluang bersama keluarga tercinta khususnya ibu dan ayah kita. Menyertai aktiviti keluarga. Antaranya bersama-sama menghadiri jemputan kenduri-kendara saudara-mara atau rakan taulan ibu ayah kita. Pasti semuanya gembira.


 Rezeki hari sabtu

 Nampak kacang

 Nampak jagung

Nampak bunga matahari

Rezeki hari ahad

 Apakah yang terjadi seterusnya?

Allah berfirman: Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa. (An Nisa’: 36).

 “Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua ibu bapanya, ibunya yang telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusunya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibu bapamu. Hanya kepadaKu lah kamu kembali”. (al Luqman:14).

 “Sesungguhnya Allah menyuruh kalian berbuat baik kepada ibu kalian, kemudian menyuruh kalian berbuat baik pada ibu kalian, kemudian menyuruh kalian berbuat baik pada ayah kalian, kemudian menyuruh berbuat baik pada kerabat yang lebih dekat kemudian kepada kerabat yang dekat. (Riwayat al Bukhari dalam Adab al Mufrad).

 Abdullah bin Mas’ud RA berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, “Amal apakah yang paling disukai oleh Allah? Nabi SAW menjawab, “Solat pada waktunya”. Aku bertanya lagi, “Kemudian apa? Nabi SAW menjawab lagi, “Berbakti kepada kedua ibu bapa”. Kemudian aku bertanya lagi, “Lagi apa? Nabi SAW menjawab lagi, “Berjihad di jalan Allah”. Abdullah bin Mas’ud RA berkata, “Semua itu disampaikan oleh Rasulullah SAW kepadaku. Andai kata aku meminta tambahan, Rasulullah SAW pasti menambahkannya lagi untukku”. (Riwayat al Bukhari dan Muslim).

 Abdullah bin Abbas RA meriwayatkan bahawa seseorang lelaki berkata kepada Rasulullah SAW, “Sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia, adakah bermanfaat jika aku bersedekah untuknya? Rasulullah SAW menjawab, “Ya”. Lelaki itu berkata, “Aku mempunyai kurma dan aku bersaksi kepada engkau yang aku aku telah menyedekahkannya untuk ibuku”. (Riwayat Abu Daud).

No comments: