Wednesday, September 11, 2013

Qiamullail September & Solat Hajat Perdana 2013

Alhamdulillah satu lagi program bulanan berjaya dilaksanakan. Seperti bulan sebelumnya, program Qiamullail kali ini turut dilaksanakan di Masjid Ubudiyyah, Tamparuli pada 7-8 September 2013.  Jika sebelum ini Qiamullail disertakan dengan Sambutan Aidilfitri, maka bulan ni ‘Solat Hajat Perdana’ pula menjadi  agenda utama program Qiamullail.
 
Tujuan Solat Hajat Perdana ini dilaksanakan adalah untuk mendoakan kecemerlangan ahli-ahli KRUT yang bakal menduduki peperiksaan UPSR,PMR,SPM & STPM pada tahun ini. Setelah segala usaha dilakukan maka memohon kepada Yang Memberi Kejayaan tidak dilupa dan akhirnya bertawakal kepadaNya. Firman Allah SWT :


وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ﴿٣

“Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri (bertawakal) sepenuhnya kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melaksanakan segala perkara yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.” (Surah At-Thalaq 65; Ayat 3).


Daftar jangan tak daftar :)
Selesai tadarus Al-Quran
 

 
 Solat Hajat Perdana yang diimamkan oleh Ustaz Azim
 



 
 Kuliah Dasar : Pelajar Cemerlang
 
 Muhasabah AJK

Berbulatan gembira ^_^

 
 Jom Riadah dulu..
 
Semoga kita terus ikhlas berusaha, berikhtiar dan berdoa bersungguh-sungguh serta bertawakal dengan sebenar-benar penyerahan diri untuk Allah semata-mata.

Seperti firman Allah SWT dalam Surah Al-Mumtahina ; Ayat 4….

رَّبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ﴿٤


“Wahai Tuhan kami! Hanya kepada Dikaulah kami bertawakal (berserah diri) dan hanya kepada Dikaulah kami bertaubat dan hanya kepada Dikaulah kami kembali.”

No comments: