Monday, August 24, 2009

KISAH BENAR DARI TUARAN...


-Hidayah Allah bagi hamba yang dikehendakiNya ..

Saya hanya seorang manusia biasa yang ingin melalui hidup ini seperti
Apa yang saya mahukan tanpa ada apa-apa kesusahan. Tapi hidup tanpa pegangan membuatkan saya merasa yang hati saya amat kosong. Islam sebenaryna tidak asing dari hidup saya kerana kedua orang tua saya masing-masing ibu mereka iaitu nenek saya beragama islam.

Tapi oleh kerana nenek(ibu bapa saya) masing-masing tinggal dengan bapa mereka (datuk saya) kerana kedua orang tua mereka (datuk dan nenek saya) berpisah maka mereka lebih terdedah kepada agama kristian tapi tidak islam.

Mungkin Allah sudah tentukan begitu, tapi saya sungguh bersyukur kerana Allah tetap memberi petunjuk dan hidayah kepada saya untuk kembali ke jalanNya. Mungkin Allah telah ada rencana terhadap saya dan ahli keluarga sejak mula lagi. Walau apapun hanya Dia sahaja yang tahu.

Bagi saya kini adalah tanggungjawab saya untuk membawa bersama ahli keluarga saya untuk mengenal Islam dan membawa mereka kembali ke jalan Islam. Walau apapun itu hanya pendapat saya, tapi yang menentukan segalaNya Allah yang Esa.

Soal sejak bila saya mendapat hidayah bagi saya tidak penting tapi apa yang penting bagi saya kini ialah terus berada di jalan Islam . Mengenal lebih dalam tentang Islam dan terus mengharap pintu hidayah yang telah Allah berikan takkan tertutup mahupun terpesong tapi untuk pengetahuan dan pengajaran sesipa yang berminat membaca saya sedia berkongsi.

Pada usia saya 16 tahun bapa saya telah menghantar saya untuk belajar lebih mengenali agama kristian. Tapi tujuan sebenarnya ialah supaya saya dapat dibaptis dan juga penguatan. Sebenarnya saya sendiri tak faham dengan istilah-istilah ini dan juga kepentingannya. Tetapi pada ketika itulah saya mula berfikir dan mengkaji tentang agama kristian.

Dan saya mula membezakannya dengan agama Islam tetapi bukan agama lain, saya sendiri tak pasti. Walaupun pengetahuan saya tentang Islam ketika itu tidak banyak tetapi saya berjaya menyangkal
semua kenyataan tentang agama kristian walau dengan sedikit pengetahuan saya tentang Islam..

Salah satu yang menjadi kekeliruan saya ialah mengapa kitab injil ada dua edisi, iaitu ‘kitab perjanjian lama dan kitab perjanjian baru’? Apa kepentingan kedua kitab ini???

Saya tak boleh berkata banyak tentang kandungan kitab injil, kerana saya sendiri tidak berminat untuk membacanya. Selain mengenai kitab, juga tentang umat kristian zaman ini yang lebih mengutamakan dan mengagungkan Nabi Isa kerana pengorbanannya berbanding menyembah Allah dan mengakui kebesaran Allah. Sesungguhnya Allah yang berkuasa menentukan segalanya dan NabiNya hanya pesuruhNya sahaja.

Dalam kitab injil perjanjian lama ada menyatakan dilarang sama sekali menyembah berhala. Berhala ialah patung yang dibuat manusia. Tetapi umat kristian akhir zaman ini bukan sahaja membuat patung yang berupa Nabi Isa tetapi juga menyembahnya. Hal inilah yang betul-betul menganggu hati dan fikiran saya dan menyakinkan saya kristian bukan agama yang benar dan agama kristian juga tidak dapat menjawab mana-mana soalan yang kadang kala bermain difikiran saya.

Dan kini saya senang dan gembira dengan pilihan saya. Tapi saya tahu ini hanyalah permulaannya saja kerana masih banyak lagi yang saya perlu hadapi. Antaranya tentangan ibu bapa saya sendiri, seterusnya kawan baik saya sendiri serta ahli keluarga mereka. Tapi saya tak kisah semua itu sebab saya tahu saya tetap perlu hadapinya kerana saya sudah memilih jalan ini. Lagipun saya masih ada kawan-kawan yang sentiasa menyokong saya.

Salah satunya pernah bagitau, saya mungkin akan kehilangan mereka yang saya sayang jika saya memilih jalan ini tetapi sentiasa ingat bahawa Allah akan sentiasa bersama siapa sahaja yang bersendiri dan saya tak perlu takut tetapi sebaliknya terus percaya terhadapNya. Setakat ini hampir 3 tahun dan hampir semua soalan-soalan yang bermain di kepala saya telah terjawab.

Saya masih dalam proses mendalami Islam dan cuba melakukan ibadat dan apa yang disuruh dalam Islam seperti menunaikan sembahyang fardhu. Bagi saya hidup tanpa solat betul-betul tak bermakna. Dengan solat, hidup saya lebih bermakna kerana ianya mengajar untuk mengingat Allah pada setiap ketika dalam apa jua saya lakukan. Apapun saya hanya manusia biasa sahaja yang most of the tym selalu saja solat yang saya tunaikan tidak cukup sempurna dan tak khusyuk. Dan selalu juga solat dilengah lengahkan dan ditunaikan di hujung-hujung waktu.

Satu lagi kemestian seorang muslimat ialah menutup aurat. Walaupun begitu saya masih berusaha ke arah itu. Saya juga merasakan hal menutup aurat ni tak patut diambil lewa , sesungguhnya Allah pasti menjaga diri kita jika kita sendiri pandai menjaga dan menghargai diri kita sendiri.

Sebelum mendapat hidayah saya sendiri tidak mengalami apa-apa mimpi seperti orang lain. Tapi yang mengalami mimpi ialah ahli keluarga saya sendiri. Contohnya bapa saya dia bermimpi saya pulang dari satu tempat dengan memakai kain telekung.

Begitu juga adik perempuan saya (satu-satunya yang tahu mengenai hal saya berminat dengan Islam) juga bermimpi hal yang sama . Saya sendiri tak pasti dengan maksud mimpi tersebut tapi yang saya pasti saya tekad dengan pilihan yang saya buat....!!

No comments: