Sunday, June 21, 2009

PENING….!!!

19hb Jun 2009, Jumaat

Pening…Pening..Pening…!!
Hanya itu perkataan yang berkali-kali terucap di mulut sejak semalam. Apa tidaknya, hujung minggu ini penuh dengan program sedangkan 2 orang kuat Tuaran akan pergi...

Malam nanti, PSS&KRU Tuaran dijemput datang ke Nadwah Kepimpinan Pelajar di Pusat Kokum, Malanggang. Sedangkan ’kancil kiut’ berada di program sekolah SMK(A) Inanam. Kami ketiadaan pengangkutan....!!

Dan apa yang lagi memeningkan kepala, kami telah merancang untuk menghabiskan masa malam bersama-sama dengan Kak Ira, orang kuat Muslimah yang akan pergi pada esok, pagi Sabtu.

Sabtu dan Ahad juga dipenuhi dengan program....!!

Pening...!!!
Kami tidak mahu ketinggalan mengikuti Nadwah. Tapi pada masa yang sama, kami juga mahu bersama-sama kak Ira...!!

Alhamdulillah, selesai solat Maghrib ’kancil kiut’ tiba. Kami ke Nadwah tetapi sekadar menjadi pelawat walaupun ada insan-insan yang menyangka kami sebagai fasilitator.

Selesai menjadi pelawat di Nadwah, kami menghabiskan masa malam bersama kak Ira dan anak-anaknya. Awal paginya, mereka bertolak ke airport. Tiada kata yang dapat diucap tatkala melihat kak Ira sekeluarga terbang.

Apapun, penulis mewakili PSS&KRU ingin mengucapkan SYUKRAN JAZIILAN kepada Kak Ira atas sokongan yang diberikan selama ini.Juga SYUKRAN JAZILAN SEKALI LAGI atas pemberian extension wakaf kepada PSS&KRU Tuaran. Hanya Allah yang membalasnya.

Penulis terjumpasatu hadis saat menaip post ini:

Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam Al Muwatha’ dari abi Idris Al Khaulany rahimahullah bahwa ia berkata:“Aku pernah masuk Masjid Damaskus. Tiba-tiba aku jumpai seorang pemuda yang murah senyum yang dikerumuni banyak orang. Jika Mereka berselisih tentang sesuatu maka mereka mengembalikan kepada pemuda tersebut dan meminta pendapatnya. Aku bertanya tentang dia, lalu dikatakan oleh mereka,’Ini Muadz bin Jabal.’ Keesokan harinya , pagi-pagi sekali aku datang ke masjid itu lagi dan kudapati dia telah berada di sana tengah melakukan shalat. Kutunggu ampai dia selesai melakukan shalat kemudian aku temui dan kuucapkan salam kepadanya. Aku berkata,’Demi Alloh aku mencintaimu. Lalu ia bertanya.’Apakah Alloh tidak lebih kau cintai?’ Aku jawab,’Ya Alloh aku cintai’. Lalu ia memegang ujung selendangku dan menariknya seraya berkata,’Bergembiralah karena sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah saw, berabda,”Alloh berfirman, cinta-Ku pasti akan mereka peroleh bagi orang yang saling memadu cinta karena Aku, saling mengunjungi karena Aku, dan saling memberi karena Aku.”

No comments: