Thursday, May 24, 2012

Qiamullail kali ke-5 KRU Tuaran

19-20hb Mei '12

Rasulullah bersabda : "Hendaklah kamu lakukan solat di tengah malam, sesungguhnya ia merupakan kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, ia boleh mendekatkan kamu kepada Tuhan kamu, ia juga penghapus segala dosa, penghalang daripada terjebak kepada maksiat dan dosa dan penawar kepada penyakit yang ada di tubuh." Hadis riwayat Imam Ahmad dan Tirmizi.

Ditanyakan kepada Hasan al-Bashri: “Mengapa orang-orang yang suka bertahajjud itu wajahnya paling bercahaya di antara yang lain?” 
Ia menjawab: “Kerana mereka suka berdua-duaan bersama Allah Yang Maha Rahman; maka Allah menyelimuti mereka dengan cahayaNya." 
..............................................

Inilah sebabnya PSS & KRU Tuaran tetap meneruskan program Qiamullail bulanan. Qiamullail yang dilaksanakan benar-benar telah meresap ke dalam sanubari dan manfaat Qiamullail terkesan dalam segala urusan harian mahupun sebagai seorang pelajar atau pekerja.

AJK makanan menyediakan makan malam..



Terima kasih AJK Makanan ^_^

Bertemakan Ikhtilat, Qiamullail kali ini menyajikan kuliah tentang ikhtilat dengan lebih terperinci. Kuliah telah disampaikan ustaz jemputan, iaitu Ustaz Hafiz. Terima kasih ustaz atas penyampaian yang mantap. Semoga segala input yang dicurahkan oleh ustaz bermanfaat buat adik-adik cilik yang rajin dan istiqamah datang program Qiamullail..

Teringat kata-kata seorang ustaz, "Islam mengarahkan ibu bapa mendidik anak ilmu solat bermula dari umur tujuh tahun, maka pendidikan sosial, bermasyarakat dan tatacara pergaulan dan adab juga perlu diajar seawal usia tujuh tahun." InsyaAllah dengan ini, kami mengharapkan ilmu yang mereka kutip dalam mana-mana majlis ilmu ini mampu membina generasi yang akan membangunkan bumi Tuaran (khususnya) dengan akhlak Islam yang sebenar suatu hari kelak. Amin ya Rab.

Pagi Ahad, seusai solat Subuh dan bacaan al-Mathurat, peserta dibahagikan kepada dua kumpulan. Peserta 13 tahun ke atas dengan usrahnya dan adik-adik 12tahun ke bawah (KRU Tunas) dengan latihan pidatonya.



Aktiviti selapas usrah dan latihan pidato, riadah di perkarangan kawasan masjid An-Nur. Seturusnya sarapan pagi, mesyuarat untuk program Qiamullail akan datang dan lambaian ukhuwwah.




pemerhati?? Atau tak sabar nak sarapan??

Jom adik-adik ikut abang, kita sarapan..


lambaian ukhuwwah


Terima kasih kepada AJK dan peserta yang sudi hadir ke program Qiamullail kali ini, moga berjumpa dalam program KRU seturusnya. 


No comments: