Wednesday, August 29, 2012

Aidilfitri 2012 PSS & KRU Tuaran


Alhamdulillah, Allah masih memberi peluang untuk berada hingga ke penghujung bulan Ramadhan menjangkau bulan Syawal tahun ini, 1433H, sekaligus mengecapi nikmat Hari Raya Aidilfitri. Hari raya anugerah dari Allah. Satu ibadah. Ada adab-adabnya.

“ketika RasuluLlah berhijrah ke Madinah, ada dua hari raya yang disambut meriah oleh penduduknya. Maka baginda bersabda yang maksudnya: “ Sesungguhnya Allah menggantikan untuk kamu dua hari yang lebih baik daripada itu, iaitu Hari Adha dan Hari Fitri” (Hadis riwayat Abu Daud dan An-Nasai’)

Tidak semua berpeluang meraihkannya. Ketika kembali semula ke asrama selepas bercuti, dimaklumkan bapa salah seorang rakan seasrama telah kembali ke rahmatullah pada malam hari raya. Nyata Ramadhan tahun ini Ramadhan terakhir buat bapanya. Kematian itu pasti. Kita pula menunggu giliran.

Buat kita yang masih dapat bernafas ini teruskan kehidupan yang masih berbaki dengan sebaik-baiknya sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi.

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”. (Az-Zariyat: 56)

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:”Sesungguhnya Aku hendak mencipta seorang kalifah di muka bumi”. (Surah al-Baqarah: 30)

Antara nikmat berhari raya, dapat mengeratkan lagi ukhuwah dengan saudara-mara dan sahabat-andai yang dekat, yang jauh, yang balik bercuti. Kunjung-mengunjung. Terima kasih kepada semua yang datang bertandang. Datanglah lagi (^_^). Kepada yang tidak sempat dikunjungi, jangan bersedih, kita jumpa dilain kesempatan, insya-Allah. Faham-faham sajalahkan. Kepada yang tidak dapat menyertai konvoi raya ke Kampung Angkat (kampung Sambah dan Kampung Sungai Damit), ‘pasti ada hikmahnya’ -pesan saudara Misran-. (^_^). Mudah-mudahan ukhuwah yang semakin mantap ini menjadi momentum padu untuk melonjakkan gerak kerja seterusnya. 
22 Ogos 2012 bersamaan raya ke-3: Beraya dengan perantau

Bersama Kak Nadia (^_^)

 Bersama Kak Azidah & Kak Sarina di rumah Cikgu Rosnani

Beraya di Kampung Sambah, 23 Ogos 2012. Anak-anak angkat yang belum datang, bila lagi nak datang? Baik yang jauh, mahu pun yang dekat.

Lepas beraya di rumah keluarga angkat Abang Hasmadi dll (ramai)
Rumah Ketua Kampung. Alhamdulillah, semakin beransur sihat.

Rumah baru keluarga angkat Ain & Rini.

Rumah angkat Sofia dll.

Rumah angkat Nor, Sarah dll.

Ada jemputan walimah di rumah ni bulan September.

Macam kenal bah bukit ni.... Sempat lagi.

Lepas ni ke mana lagi?

Rumah Ain. "Ain jaga adik-adik KRU Tunas di sana baik-baik."

"Oh, tidak toleh-toleh dah rumah saya," Kata tuan rumah. Maka, menyinggahlah kami.

Rumah angkat Yanti

Bukan rumah kedua akhir. Patah balik semula untuk berjumpa dengan Nizam yang baru balik dari Semennjung. Bergambar.

Bukan rumah terakhir. Datang semula untuk bergambar asbab menunggu kedatangan mantan Pengerusi KRUT. Rumah angkatnya juga.

Beraya bersama-sama sahabat-sahabiah KRU & PSS dari setiap kawasan, 24 Ogos 2012.

Sila-sila.

Siapa yang tidak datang?

Dan siapa yang tidak datang?

Beraya di Kampung Sungai Damit, 25 Ogos 2012.

Jemput masuk.

Rumah keluarga angkat Noor. Ramainya tetamu.

Rumah keluarga angkat Siti Khadizah.
Pergh, baju siapa sama dengan dinding?

Lagi...pergh sama dengan dinding. Rumah angkat Amir, Shahrizal, Siti Zubaidah dan Murdyana.

Rumah angkat Kak Husna.

Sekali lagi...pergh. Rumah angkat Kak Fauziah dan Hadirah.

26 Ogos 2012
Terima kasih PSS & KRUKK. Jemputlah datang lagi.

Tika kita bergembira dalam kemeriahan Aidilfitri jangan saudara-saudara kita yang sedang tertindas di Rohingya, Syria, Palestin dan lain-lain. Sekurang-kurangnya titipkan doa buat mereka.


Kepada ahli KRUT yang bakal melangkahkan kaki ke menara gading ‘jangan lupa bumi yang dipijak’. Jengok-jengok kami di sini. Tugasan kita belum selesai. Perjalanannya masih panjang. Ketika berada jauh dari kami, hadapi sebarang cabaran mendatang dengan cekal dan tabah. Jangan segan berkongsi dengan kami. Senang bersama, susahpun bersama. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

Raya, raya juga, jangan lupa ambil peluang meraih kelebihan bulan Syawal. Puasa enam. Ada di bulan Syawal ja ni.

No comments: